D3

Vitamín D3 sa tvorí v koži pri opaľovaní pôsobením slnečného ultrafialového žiarenia štiepením derivátu cholesterolu. Ľudské telo vie vyrobiť 10.000–12.000 IU = 2,5-3 mg (1 mg zodpovedá 4000 IU) pri 30 minútovom letnom opaľovaní. Svetlá pleť sa má opaľovať 10-15 minút aby sa nespálila, pričom vytvorí dostatok D3. Čím je pleť tmavšia, tým je lepšie chránená pre UV žiarením, ale tým aj dlhšie vyrába D3. Zásoba vitamínu D z letného opaľovania stačí na 2 – 4 mesiace. Od 40° zemepisnej šírky je v zime nedostatok UV B žiarenia. UV A žiarenie opáli pleť do hneda, ale netvorí vitamín D. S pribúdajúcim vekom sa znižuje schopnosť organizmu syntetizovať vitamín D. Niektoré očkovacie látky blokujú tvorbu vitamínu D.

V zime sú zdrojom D3 ryby (olej z rybej pečene [treska, platýz], sleď, sardinka, losos), menej ho je v mäse, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch. Rastlinnými zdrojmi sú opálené (hnedé) huby, napríklad vysušené na slnku, ďalej kvasnice, kakao, kokos, datle alebo rastlinné tuky a oleje, či obilniny umelo obohatené o vitamín D. Rajčiny obsahujú déčko len v lístkoch. Pri varení sa vitamín D3 znehodnocuje.

Vitamín D3 možno kúpiť ako potravinový doplnok (kvapky, guličky).

Účinky D3: hustota kostí a zdravie chrupu, imunitný systém, antikarcinogénne, lieči niektoré choroby kože (psoriáza), zvýšené dávky sú potrebné v tehotenstve, pri dojčení, v detstve a puberte. Odhaduje za zníženie výskytu rakoviny o 75 % pri dostatočnom príjme vitamínu D3. Niektoré mechanizmy protirakovinových účinkov D3 sú:

  • Inhibuje zastavenie G1/G0 buneného cyklu.
  • Stimuluje apoptózu.
  • Stimuluje diferenciáciu.
  • Reguluje tumorovou supresiu / onkogenézu.
  • Reguluje rastový faktor alebo receptory.
  • Je anti-angiogenický.
  • Inhibuje inváziu a metastáziu.
  • Je protizápalový, aj ako ochrana proti chemoterapii.

Zdroje: